text.skipToContent text.skipToNavigation

2021-07-06 05:15

Duni dukar upp matavfall på bordet – som servetter

Det är ett litet steg för citronskal, men ett stort steg för branschen och Duni Group som nu lanserar fossilfria premiumservetter och dukar under varumärket Duni. Med övergången till nya fossilfria bindemedel som innehåller matavfall, går Duni Group mot en alltmer cirkulär affärsmodell.

Duni är först i branschen med att använda naturlig kemisk teknik, baserad på ledande forskning för att ta fram hållbara produktlösningar. Lanseringarna är det senaste steget i Dunis långsiktiga plan för att öka användningen av förnybara material, fasa ut alla fossila plaster från produktportföljen och vara en helt cirkulär verksamhet år 2030.

I samarbete med OrganoClick, ett svenskt företag som hyllats för sina innovationer inom design av förnyelsebara, funktionella cellulosabaserade material, har Duni utvecklat nya Bio Dunisoft®-servetter med OC-BioBinder som tillverkas av majs, citronskal och annat matavfall. Dessutom kommer nya Bio Dunicel® premiumdukar tillverkade av potatisstärkelse, framtagna av Dunis team i Tyskland. Servetterna och dukarna kan båda återvinnas som papper.

”De här produktinnovationerna visar hur vi leder den gröna omställningen i vår bransch. De kommande lanseringarna sänder ut ett tydligt budskap om att vi ställer om hela vår verksamhet mot ett cirkulärt tänkande för hela portföljen – samtidigt som vi fortfarande erbjuder våra kunder produkter i världsklass. Det här är ett av många steg mot att erbjuda de mest hållbara lösningarna på marknaden och jag är stolt över de påhittiga och passionerade kollegorna som är hjärnorna bakom dessa lanseringar", säger Robert Dackeskog, VD och koncernchef, Duni Group.

De nya servetterna och dukarna kommer dessutom att lanseras i nya, innovativa, fiberbaserade förpackningar. All plast tas bort så att förpackningarna kan återvinnas antingen som papper eller som kartong.

::

För mer information, kontakta:
Emma Björnhammer, 0734 – 196 228
Fredrik Sverkersten, 0734 – 196 148

::

Duni Group är marknadsledande inom attraktiva, miljöanpassade och funktionella produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni Group har cirka 2 300 anställda fördelat på 24 länder med huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni AB är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN-kod är SE0000616716. Duni.se